Forsiden          Publikasjoner          Om Støttekomiteen          Støtt oss          Kontakt oss          Bli medlem av Støttekomiteen     









Artikkelarkiv 2017
Artikkelarkiv 2016
Artikkelarkiv 2015
Artikkelarkiv 2014
Artikkelarkiv 2013
Artikkelarkiv 2012
Artikkelarkiv 2011
Artikkelarkiv 2010
Artikkelarkiv 2009
Artikkelarkiv 2008
Artikkelarkiv 2007
Artikkelarkiv 2000-2006




Journalen: For konge og fedreland
hio_pressefrihet_510.jpg

Reportere uten grenser rangerer Marokko som land nummer 106 på sin pressefrihetsindeks. Kritikk av kongen kan straffe seg, og konflikten om Vest-Sahara er tabu i marokkanske medier.
Publisert: 15.04 - 2008 11:04Printerversjon    
Av Pia H. Smedsrud, Andreas Øverland og Terje Karlsen
Journalen (Høgskolen i Oslo),
14. april 2008

De siste årene har pressefriheten i Marokko blitt bedre, og journalister kan nå skrive mer om tidligere helt tabubelagte temaer som regjeringen og kongefamilien. Vest-Sahara er fortsatt tabu.

- Myndighetene beslaglegger materialet dersom journalister intervjuer folk som er kritiske mot Marokkos okkupasjon, sier Ronny Hansen, leder for støttekomiteen for Vest-Sahara.

Det finnes noen få uavhengige saharawiske medier, som for eksempel Futuro Saharaui, der det tidvis publiseres kritiske artikler også mot den saharawiske regjeringen og den politiske bevegelse Polisario.

Ærekrenket kongen
17. april 2003 ble redaktøren for avisa Demain, Ali Lmrabet, anholdt av to agenter fra Marokkos hemmelige politi DST på flyplassen i Rabat. Han ble siktet for å ha trykket artikler som fornærmet kongen, truet Marokkos territoriale interesser og monarkiet.

Lmrabets forbrytelse var at han hadde skrevet artikler om det marokkanske nyhetsbyråets (MAP) nære forbindelser med etteretningstjenesten. Han ble dømt til fire års fengsel og ti års forbud mot å virke som redaktør.

Hansen mener denne saken viser de sterke båndene mellom marokkansk presse og marokkansk etteretning.

-Dommen falt, og det den sier er at ja, nyhetsbyrået MAP er knyttet til og er en del av etterretningstjenesten, sier Hansen.

Utenlandske journalister kastet ut
Kritikk av Marokkos håndtering av Vest-Sahara blir effektivt slått ned, og også skandinaviske journalister har nylig blitt kastet ut av landet når de forsøkte å rette søkelys mot konflikten.

I februar 2008 ble den svenske journalisten Lars Björk kastet ut av Marokko da han ønsket å ta bilder i konfliktområdet. I 2004 ble Tor Dagfinn Dommersnes og Fredrik Refvem fra Stavanger Aftenblad sendt ut av landet etter å ha forsøkt å intervjue en opposisjonspolitiker.

I over 30 år har Marokko okkupert Vest-Sahara. Men konflikten mellom Marokko og Vest-Sahara har fått lite spalteplass i skandinaviske medier.

Noen få frie medier
Både Amnesty og Human Rights Watch har reagert på ytringsfrihetens kår i Vest-Sahara, og i en rapport fra 2006 uttaler Amnesty blant annet at "Mediekritikk av autoriteter er ofte forholdsvis amputert, og er omringet av en presselovgivning som åpner for fengselsstraffer for journalister som kritiserer Islam, monarkiet eller det Marokkanske krav om territorialt herredømme over Vest-Sahara."

    




NO  NO EN ES FR

Størstedelen av landet Vest-Sahara har vært okkupert av Marokko siden 1975. Siden da har flertallet av befolkningen bodd i flyktningleirer i Algerie. De som ble igjen i hjemlandet utsettes for alvorlige overgrep fra marokkanske okkupasjonsmyndigheter. I over 40 år har de ventet på at deres rett til selvbestemmelse skal innfris.




Registrer deg for vårt nyhetsbrev:




Støttekomiteen for Vest-Sahara, , - :
Bank: Kontonr 9857.05.48999 - Org.nr: 987 378 352 -