Tok uetisk norsk fiskefrakt på fersken
Article image

Dette bildet ble tatt i skjul av Fellesrådet for Afrika under et besøk til okkuperte Vest-Sahara i romjula 2008. Det viser et frakteskip som er involvert i en folkerettsstridig transport av fisk for den marokkanske okkupasjonsmakten. Båten er norsk og rederiet Atlantic RTI bekrefter transporten, men sier de misliker at båten deres er benyttet i det okkuperte området.

Publisert 03. mars 2009

Fellesrådet for Afrika
Av Magnus Bjørnsen 
3. mars 2009

Handel med okkuperte Vest-Sahara er i strid med frarådningene til norsk UD. Det er også i strid med ønskene til den okkuperte saharawiske befolkningen, og ulovlig i henhold til folkeretten. Fiskeriindustrien i Vest-Sahara sysselsetter marokkanske bosettere, og bidrar til inntekter for den marokkanske statskassa. Området har vært ulovlig okkupert av Marokko siden 1975.

Likevel har et skip eid av norske rederiet Atlantic RTI AS blitt brukt til transport av frossenfisk fra det okkuperte landet. 

Båten "Remora 1", til venstre på bildet, er eid av et norsk rederi som hittil ikke har vært kjent blant de kontroversielle næringslivsaktivitetene i Vest-Sahara. Bildet ble tatt av leder i Fellesrådet for Afrika, Magnus Bjørnsen, på julaften 2008 i havna i Dakhla, i de okkuperte områdene av Vest-Sahara. Bjørnsen reiste i julen til Vest-Sahara for å lære om konflikten. 

Styreleder i Atlantic RTI, Johann Lønnmark Werner, bekrefter overfor Fellesrådet for Afrika at båten deres besøkte Dakhla havn i desember. Han misliker at skipet har vært benyttet til formålet. Han forklarer det nå er en nederlandsk bank som har ansvaret for driftingen av båten.

Hva synes du om at båen dere eier er involvert i en handel som blant annet norsk UD fraråder på det sterkeste?

- Jeg synes ikke noe om det og ville aldri vært involvert i det selv. Men i denne sammenhengen har vi ikke hatt en rolle hvor vi har kunnet bestemme. Hadde vi hatt råderett over skipet og fått vite om dette, ville vi selvsagt ikke ha godkjent det, sier Werner til Fellesrådet for Afrika. 

- Vi har en stund leid ut båten til en gresk befrakter, men de sluttet å betale oss i høst - med det som resultat at den nederlandske banken HBU tok over driften. Siden desember 2008 har skipet derfor vært driftet av HBU, sier Werner. 

Uetisk
- Det er godt å høre at rederiet vedgår de etiske dilemmaene ved dette, og sier de ikke ville godkjent operasjonene om de hadde hatt muligheten, sier Ronny Hansen, leder av Støttekomiteen for Vest-Sahara. 

Støttekomiteen er en av Fellesrådets medlemsorganisasjoner. 

- Det er også verdt å merke seg at andre norske rederier i slike tilfeller har tatt kontakt med befrakteren og bedt dem om å stanse de uetiske operasjonene, sier Hansen til Fellesrådet. 

Han sier Støttekomiteen nå vil sende en henvendelse til Atlantic RTI der de krever at rederiet tydelig ber befrakterne om å holde seg unna det okkuperte landet.

- Saharawiene er helt utvetydig imot denne formen for internasjonal støtte til okkupasjonen. Knapt noen saharawier arbeider i fiskeribransjen, og at den er totalkontrollert av marokkanske myndigheter og næringslivsinteresser. Den bidrar utelukkende til å befeste en brutal og ulovlig okkupasjon. De norske rederiene har en moralsk plikt til å hindre at skipene deres brukes til å støtte Marokkos krav på Vest-Sahara, sier Hansen. 

Norsk fiske i okkupert land
En hypotese er at ‘Remora 1’ transporterer fisk som er fisket av den norske fiskeribedriften Sjøvik. 

Sjøvikgruppen har vært etablert i de okkuperte områdene i flere år, og deres fiske for marokkanerne har vært dekket av norske medier ved flere anledninger. Sjøviks engasjementet har vært kritisert av en rekke norske politikere, organisasjoner og av presidenten av Vest-Sahara-republikken. Til høyre for 'Remora 1' på bildet ligger Sjøviks fiskebåt ‘Midøy Dakhla’, som seiler under marokkansk flagg i det okkuperte området. 

Sjøvik sier at Vest-Sahara er en del av Marokko. I sterk kontrast til Atlantic RTI, benekter Sjøvik for de etiske dilemmaene i aktivitetene. Fellesrådet for Afrika forsøkte ved flere anledninger å kontakte Sjøvik-gruppen for å besøke deres fiskemottak i Dakhla, uten at henvendelsene ble besvart.

Det er uklart hvor ‘Remora 1’ seilte med lasten sin. Mesteparten av fiskerieksporten fra Dakhla har hittil gått til enten Midtøsten eller Øst- eller Vest-Europa. Skipet har Panama-flagg, IMO-nummer (registreringsnummer) 8028321, og har såkalt deadweight tonne 3987. Det betyr at den kan ta en last på kanskje rundt 3500 tonn last. Det er en kjølebåt, og har dermed kapasitet til å transportere frossenfisk.

Nyheter

FN-organ ber Marokko løslate Vest-Sahara-journalist

I en avgjørelse publisert 1. april 2024 ber FNs arbeidsgruppe mot vilkårlig fengsling om at Marokko umiddelbart setter fri den unge saharawiske journalisten Khatri Dadda.

05. april 2024

Ungdomspartiene besøkte de saharawiske flyktningleirene

Ungdomspartiene besøkte denne uken de saharawiske flyktningleirene i Algerie.

04. februar 2024

Marokko blir president i FNs Menneskerettighetsråd

I dag ble Marokko valgt til å lede FNs Menneskerettighetsråd. Det skaper kraftige reaksjoner. 

10. januar 2024

Marokko til valg som president av FNs Menneskerettighetsråd

“Tilliten til FN-systemet står på spill”, sier Støttekomiteen om denne ukens valg av nytt presidentskap i Menneskerettighetsrådet. Norske organisasjoner er kritiske til kandidaturet. 

08. januar 2024