Forsiden          Publikasjoner          Om Støttekomiteen          Støtt oss          Kontakt oss          Bli medlem av Støttekomiteen     









Artikkelarkiv 2017
Artikkelarkiv 2016
Artikkelarkiv 2015
Artikkelarkiv 2014
Artikkelarkiv 2013
Artikkelarkiv 2012
Artikkelarkiv 2011
Artikkelarkiv 2010
Artikkelarkiv 2009
Artikkelarkiv 2008
Artikkelarkiv 2007
Artikkelarkiv 2000-2006




Fiskaren: På vei til Marokko med "ny" ringnoter
Ålesund: Med en ombyggings- og utstyrspris på over 40 millioner kroner, er den nyrestaurerte ”Midøy Viking” blitt mer enn fem millioner kroner dyrere enn planlagt når den nå har satt kursen mot Marokko for å fiske under marokkansk flagg.
Publisert: 31.08 - 2007 19:03Printerversjon    
Einar Lindbæk
Fiskaren, 15.mars 2006

-Vi er drøyt to måneder etter skjema i forhold til planene om å komme oss nedover i januar, men nå er alt klart, sier Odd Kjell Sjøvik i Sjøvik AS.
Sjøvik AS er med i et marokkansk-norsk selskap som skal fiske med ”Midøy Viking” under marokkansk flagg og levere fisken ved et nytt mottaksanlegg i Dakhla Vest-Sahara.  ”Midøy Viking” skal ha norsk nøkkelpersonell og marokkansk mannskap.

Alt nytt
Den 27 år gamle ringnotbåten framstår som ”ny” etter ombyggingen. Renovert hekk, nytt trålutstyr, nytt fryseri med kapasitet på 120 tonn i døgnet, ny hovedmotor på 5000 HK, og RSW-tanker er noe av det som har fått millioner til å rulle. I tillegg kommer nytt og moderne utstyr i rederiet for betjening av båt og redskap. Utlendinger som driver fiske i Marokko har etter Fiskeren kjenner til rimeligere fartøy, men Sjøvik er ikke redd for at investeringene er blitt for store.

Arbeidsplasser
-Det kommer alltid noe ekstra til når man gjør det slik vi har gjort. Vi mener likevel dette prosjektet er tuftet på en god økonomisk grunnmur. Vi satser på lønnsomhet i driften fra første år, sier han.

Sjøvik satser på at dette skal bli et godt prosjekt også for Marokko. Ved siden av et 30-talls arbeidsplasser på fartøyet, mener Sjøvik at det nye mottaksanlegget på land vil skape 100-200 arbeidsplasser i første omgang.

Her skal den pelagiske fiskeslagene både kunne innfryses  rund og fileteres, for øvrig med maskiner som er levert fra et nedlagt mottaksanlegg på Averøy.

Det er hestemakrell, sardiner og sardinella som er de tre fiskeslagene som skal danne grunnlaget for driften. Selv om ”Midøy Viking” starter mens det er mellomsesong, regner Sjøvik med at det blir et godt fiske i et hav med store forekomster av pelagisk fisk.

Japanmarked
-Ved at vi får frysemuligheter både på fartøy og land, kan det muligens åpne seg for leveranse av hestemakrell til det godt betalende markedet i Japan. Prisene på hestemakrell er ellers noe lavere i Marokko enn her i landet, sier Sjøvik.

Hestemakrell skal være det best betalte fiskeslaget av de tre viktigste pelagiske arter det skal fiskes etter.

-Grunnen til at vi har fryser om bord, er å ha dette som en sikkerhetsventil, om det skulle vise seg at det blir problemer med mottak av fersk makrell på land.
Det er lagt til rette for mest mulig leveranse av ferske råstoff i RSW-tanker, sier han.

Det er for øvrig viktig at det er et bra driftsmiddel som nå sendes nedover. Nærmeste verft ligger i Las Palmas på Kanariøyene, rundt ti timers tur fra Dakhla.
Mottaksanlegget på land skal styres av Julian Vangen Leirvik fra Midsund.

    




NO  NO EN ES FR

Størstedelen av landet Vest-Sahara har vært okkupert av Marokko siden 1975. Siden da har flertallet av befolkningen bodd i flyktningleirer i Algerie. De som ble igjen i hjemlandet utsettes for alvorlige overgrep fra marokkanske okkupasjonsmyndigheter. I over 40 år har de ventet på at deres rett til selvbestemmelse skal innfris.




Registrer deg for vårt nyhetsbrev:




Støttekomiteen for Vest-Sahara, , - :
Bank: Kontonr 9857.05.48999 - Org.nr: 987 378 352 -