Forsiden          Publikasjoner          Om Støttekomiteen          Støtt oss          Kontakt oss          Bli medlem av Støttekomiteen     









Artikkelarkiv 2017
Artikkelarkiv 2016
Artikkelarkiv 2015
Artikkelarkiv 2014
Artikkelarkiv 2013
Artikkelarkiv 2012
Artikkelarkiv 2011
Artikkelarkiv 2010
Artikkelarkiv 2009
Artikkelarkiv 2008
Artikkelarkiv 2007
Artikkelarkiv 2000-2006




Norskflaggete fartøy oljer okkupasjonen
wisby_cedar_510.jpg

Mesteparten av olja som ankommer de okkuperte områdene anløper i norskflaggete tankskip, avslører ny rapport. Se SVT-nyhetene i går.
Publisert: 21.06 - 2014 09:35Printerversjon    
Foto ovenfor: Marinetraffic.com. Bildet viser Wisby Cedar losse olje i okkuperte Vest-Sahara.

De to fartøyene Wisby Cedar og Wisby Argan reiser inn og ut av okkuperte Vest-Sahara - med norske flagg i masta.

En ny rapport fra Western Sahara Resource Watch - skrevet av Støttekomiteen for Vest-Sahara - avslører at de to fartøyene i snitt frakter en halv million liter olje, hver eneste dag, inn i det okkuperte territoriet. Uten olja ville okkupasjonen vært umulig. Saken ble dekket av SVT-nyhetene 20. juni.

fuelling_the_occupation_map_380.jpgTransportene gjøres av rederiet Wisby Tankers AB som eier de to norskflaggete fartøyene i partnerskap med sine marokkanske partnere. Sammen eier de et joint-venture-selskap Casablanca Tankers, som altså er den suverent største transportøren av oljeprodukter inn i Vest-Sahara. Siden de to fartøyene Wisby Argan og Wisby Cedar kom i drift i 2010, har de seilt inn i området i snitt hver tolvte dag med petroleumsprodukter.

Registreringen i det norske skipsregisteret håndteres av foretaket M Hannestad AS fra Halden. Allerede fra det tidspunktet båtene ble bestilt bygget, og registrert i Norge, var det klart at de skulle settes i fart inn i Vest-Sahara.

– Vi følger konkrete sanksjoner fra EU eller FN. Det vil også være problematisk for selskaper som frakter olje over hele verden å stoppe operasjoner til områder der det finnes motstridende politiske interesser, sier Lacho Iliev, representant for Wisby og de to norskregistrerte skipene gjennom selskapet M Hannestad i Halden, til Dagsavisen i dag.

Last ned WSRW-rapporten 'Fuelling the occupation' her.

Volumet er ekstremt høyt: fartøyene frakter i snitt en halv million liter olje hver eneste dag, dag ut dag inn. Totalt anslår WSRW at de to skipene hvert år frakter 194 millioner liter petroleumsprodukter inn i Vest-Sahara med en sannsynlig verdi på anslagsvis 106 millioner euro. Det utgjør mesteparten av de omtrent 250-280 millioner literne olje som hvert år fraktes inn i Vest-Sahara.

Wisby Tankers har drevet denne handelen i et tiår og oljen brukes for å opprettholde okkupasjonen. Oljen brukes naturlig nok også for sivile saharawier i Vest-Sahara, men hoveddelen brukes likevel av marokkansk administrasjon, militær og bosettere, samt for å plyndre området for dets naturresssurser. Uten oljen ville okkupasjonen vært nær umulig å opprettholde. Oljen kommer fra rafinnerier i Spania.

Søk selv opp Wisby Cedar og Wisby Argan i det norske internasjonale skipsregisteret her.

  Fuelling the Occupation


    




NO  NO EN ES FR

Størstedelen av landet Vest-Sahara har vært okkupert av Marokko siden 1975. Siden da har flertallet av befolkningen bodd i flyktningleirer i Algerie. De som ble igjen i hjemlandet utsettes for alvorlige overgrep fra marokkanske okkupasjonsmyndigheter. I over 40 år har de ventet på at deres rett til selvbestemmelse skal innfris.




Registrer deg for vårt nyhetsbrev:




Støttekomiteen for Vest-Sahara, , - :
Bank: Kontonr 9857.05.48999 - Org.nr: 987 378 352 -