Forsiden          Publikasjoner          Om Støttekomiteen          Støtt oss          Kontakt oss          Bli medlem av Støttekomiteen     









Artikkelarkiv 2017
Artikkelarkiv 2016
Artikkelarkiv 2015
Artikkelarkiv 2014
Artikkelarkiv 2013
Artikkelarkiv 2012
Artikkelarkiv 2011
Artikkelarkiv 2010
Artikkelarkiv 2009
Artikkelarkiv 2008
Artikkelarkiv 2007
Artikkelarkiv 2000-2006




Krever én milliard i nødhjelp fra norsk-eid rederi
simge_askoy_510.jpg

PRESSEMELDING, Støttekomiteen for Vest-Sahara, 9. juni 2008.
Det delvis Bergens-eide rederiet Gearbulk kan ha fraktet fosfat ut av okkuperte Vest-Sahara for én milliard kroner. Støttekomiteen for Vest-Sahara krever at Gearbulk tilbakefører verdiene til folket som har blitt frarøvet naturressursene sine. Nå er et nytt skip tatt på fersken.
Publisert: 10.06 - 2008 00:35Printerversjon    
Støttekomiteen for Vest-Sahara har grunn til å tro at Gearbulk har gjennomført to transporter i året siden 2002, hvert skip med rundt 35.000 tonn fosfat. Med dagens fosfatpriser på 400 dollar tonnet, og en valutakurs på 5 kroner dollaren, tilsvarer det et tap for det saharawiske folk på over én milliard kroner.

19. juni 2008 ankommer neste Gearbulk-båt en havn i New Zealand, fullastet med fosfat fra okkuperte Vest-Sahara. Båten, Simge Aksoy, er nå i Stillehavet på vei vestover fra Panama.

Importøren på New Zealand og det marokkanske statseide fosfatselskapet sitter åpenbart igjen med mesteparten av profitten fra denne handelen. Men en forutsetning for dette har vært deltakelse fra Gearbulk-rederiet.

”Prinsipielt sett er heleren like skyldig som stjeleren. Om Gearbulk ikke lykkes å overbevise de andre fosfat-partnerne om å returnere milliarden, bør rederiet i det minste ha anstendighet nok til å gi saharawiene den profitten de selv har tjent”, sier Ronny Hansen, leder i Støttekomiteen for Vest-Sahara.

”Det er rett og rimelig at saharawiene får en oppreisning som tilsvarer det som har blitt røvet ut av Vest-Sahara. Én milliard kroner er en fair sum. Samtidig som flertallet av det saharawiske folk bor under umenneskelige forhold i flyktningleirer i Algerie, har Gearbulk sørget for milliardinntekter til de marokkanske okkupasjonsmyndighetene”, sier Hansen.

Støttekomiteen krever at midlene doneres til FNs Høykommissær for Flyktninger (UNHCR), som i flere år har tryglet om økt internasjonal bistand til leirene i Algerie.

Hovedgrunnen til at Marokko har okkupert Vest-Sahara, er landets rike fosfatforekomster. Mens det internasjonale samfunn ikke har lyktes med å få Marokko til å forlate landet, blir matvaresituasjonen for de som rømte under invasjonen stadig mer akutt. Ifølge en rapport fra Kirkens Nødhjelp i mai, lider 19 % av barna i de saharawiske flyktningleirene av underernæring. Situasjonen er altså verre enn i Darfur, der 16 % av barna lider av det samme. Kirkens Nødhjelp er en av de viktigste bistandsorganisasjonene i de saharawiske flyktningleirene, med sine 3 millioner kroner årlig i vann- og matvare-bistand.

Handel med fosfat fra Vest-Sahara er svært uetisk og i strid med internasjonal lov. Det er også i strid med frarådninger fra Utenriksdepartementet. UD publiserte sin frarådning mot norsk næringsliv i Vest-Sahara 12. september 2007, samme dag som forrige Gearbulk-båt kom i land i New Zealand.

”De fleste saharawier som arbeidet i fosfatindustrien ble sparket kort tid etter Marokkos invasjon. Arbeidsplassene har i stedet gått til marokkanske bosettere som er blitt flyttet inn i landet. Industrien finansierer en brutal okkupasjon, støtter en kynisk bosettingspolitikk og forhindrer at man finner en løsning på konflikten. Norsk næringsliv bør holde seg langt unna”, sier Hansen.

Gearbulk er det eneste norsk-tilknyttede rederiet som er igjen i Vest-Sahara. I mai annonserte både Bergens-rederiet R-Bulk, og det Oslo Børs-registrerte rederiet Jinhui at de beklager å ha vært involvert i liknende transporter tidligere. Samtidig lovet de å ikke gjøre det igjen. I november sa Arnesen Shipbrokers fra Farsund det samme.

Men Gearbulk insisterer på å fortsette handelen. Rederiet er 60% eid av medlemmer av Jebsen-familien i Bergen, og er registrert i Karibia.

Gearbulk-skipet som nå ankommer New Zealand, er eid av et tyrkisk rederi, og ble chartret av Gearbulk i slutten av april. Få uker senere reiste båten til Vest-Sahara for å laste det verdifulle fosfatet. Båten ankommer New Zealand dagen før Verdens Flyktningdag, 20. juni.

Se ytterligere bakgrunnsinfo og fotografier/videomateriale til denne saken på www.vest-sahara.no.

For mer informasjon, kontakt Ronny Hansen, leder i Støttekomiteen for Vest-Sahara, tlf 94250270.
www.vest-sahara.no


Foto av Simge Aksoy ovenfor: www.hasenpusch-photo.de/Michael Brakhage

    




NO  NO EN ES FR

Størstedelen av landet Vest-Sahara har vært okkupert av Marokko siden 1975. Siden da har flertallet av befolkningen bodd i flyktningleirer i Algerie. De som ble igjen i hjemlandet utsettes for alvorlige overgrep fra marokkanske okkupasjonsmyndigheter. I over 40 år har de ventet på at deres rett til selvbestemmelse skal innfris.




Registrer deg for vårt nyhetsbrev:




Støttekomiteen for Vest-Sahara, , - :
Bank: Kontonr 9857.05.48999 - Org.nr: 987 378 352 -